De invloed op het modebeeld.

Het gevoel dat het vroeger zoveel leuker en mooier was, is een subjectief gegeven maar als het aankomt op mode zijn de meeste vrouwen (maar ook mannen) het over een ding eens: wat maakten ze vroeger prachtige kleding.

In het midden van de vorige eeuw werden kostuums en accessoires van filmsterren als Joan Crawford, Betty Davis, Marlene Dietrich en later Grace Kelly nauwlettend gevolgd en nagemaakt door een grote schare vrouwelijke fans. De invloed van de film op mode is vandaag de dag lang zo groot niet meer, sterker nog het is eerder omgekeerd. Filmproducenten houden steeds meer rekening met wat hip is. Tegenwoordig zijn het de televisieseries die de mode stimuleren zoals Sex and the City, Gossip Girl of het nostalgische Mad Men en Magic City wat zich afspeelde in de jaren ’50 en ’60.

door: Klaas CL Stulen

Laten we de meningen van modebloggers en voorbeelden op mode gerelateerde Facebook pagina’s en Instagram niet vergeten. De invloed van de nieuwe media is groot. De overeenkomst met vroeger is wat dat betreft feitelijk hetzelfde: eerst was het de film en nu de moderne media die illusies, dromen en fantasieën scheppen voor een geïdealiseerd vrouwbeeld.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.