Blutsgeschwister.

Ontwerpen met een verhaal.

Het Duitse merk Blutsgeschwister neemt ook in Nederland een hoge vlucht. In heel veel kledingzaken vindt men de collecties vinden van ontwerper Karin Ziegler tevens oprichter van het label en verantwoordelijk voor de hippe kleurrijke uitstraling van een merk die graag de grenzen opzoekt. Tijd voor een gesprek met Laura Groschop, woordvoerster voor Blutsgeschwister.

 

Hebben jullie ontwerpers een specifieke opleiding genoten gezien de ontwerpen en wat is hun inspiratie?
Bij Blutsgeschwister draait het eigenlijk om het vertellen van een verhaal. Dit doen we door het gebruik van dessins geïnspireerd op hedendaagse gebeurtenissen, herinneringen, dagelijkse ervaringen én een retro uitstraling. Onze collectie ‘The strongest women on earth’ is hier een voorbeeld van en benadrukt de belangrijkheid van de vrouw in het huidige tijdperk aan de hand van verhalen over sterke vrouwen in het verleden. We merken dat onze klanten enorm fan zijn van onze manier van verhalen vertellen. De motieven die gebruikt worden in onze meest recente collectie ‘Wizzard of Bluts’ refereert aan de Amerikaanse tv serie ‘Emerald City’, de gele baksteentjes en de rode schoenen in het beroemde boek ‘The Wonderful Wizard of Oz’.

De tekst gaat verder onder de foto.

Bestaat er in het werken als een team ook ruimte voor iemands zijn of haar specialiteit?
Juist deze specialisatie van onze ontwerpers wordt ingezet alsmede hun passie. Zo hebben we ontwerpers die gespecialiseerd zijn in het werken bijvoorbeeld met bloemmotieven of prints geschikt voor kinderen maar ook ontwerpers die werken met abstracte en op kunst gebaseerde patronen. Op deze manier kan iedereen zijn talenten volop inzetten en ondertussen hun kennis optimaliseren door van elkaar te leren.

Jullie fotografie is adembenemend. Maakt Blutsgewschister gebruik van een eigen studio, modellen en fotografen?
Zoals gezegd houden we er van om verhalen te vertellen middels onze kleding. Voor ons zijn ook foto’s een middel om het verhaal achter de collecties te vertellen, deze te vertalen naar onze klanten. We zijn een samenwerking aangegaan met fotograaf Ulrich Hartmann. Hij is iemand die onze DNA en ons persoonlijk al jaren kent. Zijn opnamen visualiseren altijd perfect het verhaal achter de ontwerpen. Afgezien van deze fotoshoots zijn de foto’s op zowel onze website als op Instagram van de hand van onze huisfotograaf.

Welk kledingstuk is jullie meest populaire item of anders gezegd de meest verkochte?
Dat is zondermeer onze comfortabele soft shell jas met de naam ‘wild weather long anorak’. Het was een van de eerste kleurrijke wind- en waterproof multifunctionele jassen die toch stijlvol is, anders dan de doorgaans sportief getinte vrijetijdskleding. Onze klanten zijn verrukt van deze jas en veel hebben het in de kast hangen in verschillende dessins en kleuren.

De tekst gaat verder onder de foto.

Beschikt Blutsgeschwister ook fysieke winkels?
Zeker, naast onze on line shop hebben we ook nog eens vijftien winkels inclusief een outlet winkel verdeeld over geheel Duitsland.

In welk land worden jullie ontwerpen afgezien van Duitsland het meest verkocht?
Je zult het misschien niet willen geloven maar dat is Nederland! Onze distributeur levert collecties van Blutsgeschwister aan veertig Nederlandse retailers. We waarderen uiteraard de Nederlandse zelfzekere, sterke en open-minded vrouwen om hun individuele stijl en hun warme interesse.

Is Blutsgeschwister eveneens verkrijgbaar in Amerika en dat onder dezelfde merknaam? Het lijkt me (als Nederlander) niet een eenvoudige naam om uit te spreken?
Momenteel zijn we niet vertegenwoordigd op de Amerikaanse markt. We zijn ons er van bewust dat onze naam een uitdaging is voor mensen die geen Duits spreken maar toen het merk negentien jaar geleden werd opgericht leek een internationale markt nog ver weg. De voornaamste reden van het onwerpen was om meer onderscheid te kregen in de kledingbranche, mode voor gelijkgezinden en dat is waar de naam voor staat. Wanneer Blutsgeschwister heden ten dage zou zijn opgericht, dan zouden we hier zeker rekening mee hebben gehouden, maar in dat geval zou het merk niet zijn wat het in het verleden en het thans vertegenwoordigt.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.