Art Broker Design.

Vier jaar geleden opende Joop Schot van ArtBroker- Design de deuren van zijn nieuwe 1.500 m2 grote loods in Bergem op Zoom, vol met vooral midcentury Dutch Design. Hij organiseerde hiervoor een dubbele expositie en niemand minder dan de door hem zeer bewonderde ontwerper Friso Kramer opende deze expo. Hoe hij op het idee kwam om de nu 93 jarige Nederlandse topontwerper internationaal op de kaart te zetten ligt hem nog vers in het geheugen.

“In 2006 was ik in Chicago bij de design veiling van Wright20 auctions en zag dat er een set van 12 Beaubourg stoelen voor een recordprijs van meer dan $32.000 de deur uit ging. ”Joop Schot, eigenaar van ArtBrokerDesign, weet zich dit soort details nog goed te herinneren. Levendig vertelt hij over de tot standkoming van zijn eerste contact met ont- werper Friso Kramer.

Kramer moest internationaal op de kaart worden gezet.

“Zelf had ik ondertussen een van deze stoelen bemachtigd bij een handelaar in Antwerpen en deze op mijn website gezet. Al snel kreeg ik een enthousiaste Amerikaanse dame aan
de telefoon met de vraag of ik nog meer van dit model had.
Ze vertelde me ook dat ze de 2de bieder was bij Wright20 auctions en dat ze naast de set stoelen had gegrepen. Het rekensommetje was voor mij snel gemaakt. Met de contact- gegevens van de handelaar in Parijs was een deal snel rond en kocht ik 40 Beaubourg stoelen in. Toen ik de stoelen ging afhalen in een magazijn net buiten de periferi van Parijs kwam ik in een gigantische opslagruimte terecht die vol stond met complete huizen en werken van Jean Prouve en Charlotte Perriand. Ik werd hartelijk welkom geheten en kreeg een rondleiding langs de meest fantastische stukken van Frans industrieel design. Hier is het idee geboren om met Friso Kramer aan de slag te gaan want ik had al veel van zijn werk staan en een grote voorliefde voor zijn ontwerpen. Voor mij was het duidelijk, Friso Kramer moest internationaal op de kaart worden gezet!”

Tekst loopt door onder de foto.

Contact met modernism Magazine.

“Er werd niet lang daarna bij Sotheby’s Amsterdam een Reformtafel van mij geveild. ‘Je raad nooit wie je tafel heeft gekocht’ zei de veilingmeester Rob Driessen geheimzinnig: Friso Kramer. Ik vroeg direct om zijn contactgegevens maar wegens privacy mocht hij me dat niet geven. Ook had ik contact gezocht met Modernism Magazine, een voor die tijd zeer interessant Amerikaans tijdschrift over Modern Design met de vraag of ze geen interesse hadden om een artikel te schrijven over het werk van Friso Kramer en om ze een beetje lekker te maken, gezegd dat er een grote expositie in het MoMa op komst was. Ze gingen overstag

"Hij voelde zich erg vereerd tussen zijn eigen ontwerpen.”

en ik moest een artikel schrijven. Toen ik Friso Kramer belde met de vraag of hij mee wilde werken aan dit artikel zei hij: Ik heb al een boek waar alles in staat. We hebben elkaar uiteindelijk toch ontmoet en in samenwerking met Ahrend schrijver Dirk van Ginkel een interssant artikel in elkaar gezet welk is gepubliceerd in winternummer 2006- 2007 van Modernism Magazine.”

“In de jaren erop nam ik op alle internationale beursen (Zurich, Parijs, London, Basel) werken mee van Friso Kramer welke vooral bij architecten en gra sche vormge- vers met name in Zwitserland heel goed aansloeg. In 2010 opende Friso Kramer persoonlijk de nieuwe galerie van Artbrokerdesign in Bergen op Zoom op een zeer koude dag in februari. Een complete hal was ingericht met uitsluitend werken van hem en hij voelde zich erg vereerd tussen zijn eigen ontwerpen.”

Expositie in Parijs.

“Omstreeks 2011 tijdens de Puces du Design in Parijs hield ik een miniexpositie van het werk van Friso Kramer en
een Fransman, een rijke wijnhandelaar, toonde zeer veel interesse in de theater Revolt stoelen. Hij kocht de hele set en tijdens de levering in zijn schitterend huis in Saint Ger- main vol kunst en met de mooiste design stukken van grote meesters en een Picasso aan de muur, werden we hartelijk ontvangen. Ik vertelde hem van mijn passie voor Friso Kramer en mijn wens om eens een expositie over zijn werk in Parijs te houden. Hij vertelde me dat zijn ex vrouw een kunstgalerie had in Saint Germain en dat dit zeker geregeld zou kunnen worden.”

“Bij de opening van deze expositie (2013) was ook Friso Kramer (met zijn vrouw Netty en dochter Merel) aanwezig die tijdens de pers preview door de meest vooraanstaande journalisten en schrijvers op het gebied van kunst en Design in Frankrijk werden geïnterviewd (o.a. Anne Bony). De expositie was een groot success en er werd lovend over Friso Kramer’s werk geschreven en gepubliceerd in de Franse media. Hetzelfde jaar schonk galerie Catherine Houard een Revolt stoel aan het Musee Arts & Decoratifs in Parijs en deze staat prominent naast de stoel van Jean Prouve in de permanente collectie jaren 50. Al met

al is het de moeite waard geweest en Friso Kramer’s naam is zeker in inmiddels Parijs een gevestigde naam naast alle ander grote Franse ontwerpers uit die tijd. De prijzen van zijn werk zijn drastisch omhoog gegaan, tijdens de expositie werden Revolt stoelen voor het astronomische bedrag van 1250 euro per stuk aangeboden, en verkocht.”

Friso Kramer is 93 jaar en nog steeds actief, onlangs tijdens Design Icons in Amsterdam was hij weer van de partij op zoek naar stands met werk van zijn hand. Het bedrijf van Joop Schot, Artbrokerdesign heeft een grote collectie van zijn werken en wil als de kans zich voordoet, deze graag in een museum tentoonstellen voor het grote publiek.

 


«   »