Het effect van Mad Men.

De jaren ’60 werden minutieus en vol glamour geportretteerd in de serie Mad Men. De aankleding van de set alsmede de door de acteurs gedragen kleding was uitgevoerd tot in de perfectie met een onfeilbaar gevoel voor nostalgie.

Het effect van Mad Man.

De uiterst gladde glamoureuze stillering in deze televisie serie toonde een zekere manier van leven in het New York in een tijd dat dankzij de serie heden ten dage als voorbeeld dient voor liefhebbers van het leven in stijl. Door die hard fans wordt hiernaar gestreefd door hun huiselijke omgeving om te toveren tot een ware Mad Men set waarbij de kleding uiteraard eveneens een prominente rol inneemt. Parelkettingen, strak gesneden kostuums, hoge hakken relaxt zippend aan een droge martini accenturen het beeld. Kostuum ontwerpster Janie Bryant, verantwoordelijk voor de aankleding, legt uit waarom de serie zo authentiek overkwam en het effect op het publiek.

“Alhoewel het alweer tien jaar geleden is,” aldus Janie, “voelt het werken aan de serie alsof het gisteren was.
Al tijdens het eerste seizoen nam de populariteit meteen enorm toe. Het was iets magisch om dit mee te maken.
Ik beschouw het echter als een gezamenlijk creatieve hoogtepunt een chemie dat zijn sporen heeft nagelaten bij het kijkerspubliek.

Voorkeur voor chiffon jurken.

De Mad Men stijl zie je daarom terug in het huidige mode- beeld. Zoals een voorkeur voor chiffon jurken, gedragen door actrice January Jones in haar rol van Betty Draper of het strak gesneden kostuum gedragen door hoofdrolspeler Jon Ham als Don Draper hebben de toon gezet,” aldus de ontwerpster. Vooral met het kleurengebruik was ze erg ingenomen. ‘Het geeft de karakters in de serie duidelijk iets extra.” Ondanks dat waren er ook diverse outs die het niet haalden in de serie. “Maar de beste vintage ontdekking was een polyester top gecombineerd met de donkerblauwe rok in matrozenstijl gedragen door actrice Elisabeth Moss als Peggy Olson. Het transformeer- de het beeld van een aanvankelijke schoolmeisje tot een volwassen vrouw.”

 

Het thema van de serie was volgens de ontwerpster de verandering die de karakters doormaken. Dit als gevolg van de vele ingrijpende gebeurtenissen die de maatschappij veranderde in de jaren ‘60. Om inspiratie te vinden, het juiste gevoel mee te geven en recht te doen aan de diverse personages dient een script tot leven te komen ook in dit geval voor de ontwerpster. “Bij het doorlezen van het script komen de personages voor mij echt tot leven. Ik krijg er een bepaald gevoel bij en dit wordt vertaald in beelden. Daarbij put ik uit bronnen zoals lms, kranten en het internet. De sfeer van een scene bepaalt vervolgens de kleurenkeuze. Het is een kwestie van het combi- neren van al deze factoren.”

Lees verder...


«   »