Mark voor 2e handskleding groeit.

Gepubliceerd op 29 mei 2021 om 22:08

Aangejaagd door milieubewuste millennials is de verkoop van tweedehandsspullen de afgelopen tijd flink gegroeid. En volgens de voorspellingen is dit nog maar het begin. Hoe haak je daarop in als retailer?

 

Tweedehands goederen winnen aan populariteit. Het is vooral gebruikte kleding die onder noemers als vintage en retro steeds vaker een doorstart mag maken. Volgens marktonderzoeker GlobalData groeit de markt voor tweedehands kleding 21 keer sneller dan die voor nieuwe kleding.

Ook inhaken op de tweedehands-trend met een platform voor gebruikte spullen? Lees dan deze tips:

Onderschat niet wat voor een groot datagedreven team je nodig hebt om een succesvolle marktplaats op te zetten. Denk aan: programmeurs, data-analisten, performancemarketeers. Een marktplaats is een stuk gecompliceerder dan een gewone webshop."

Besteed veel aandacht aan klantenservice. Daarnaast is ook het productaanbod belangrijk. En je moet veel kennis vergaren over de markt; kijk wat anderen te bieden hebben en hoe je je van hen kunt onderscheiden. Als online bedrijf beschik je over heel veel gegevens; gebruik ze!

Modebedrijven stappen in markt tweedehandskleding

Ook grote modebedrijven zetten in op het verhandelen van gebruikte kleding. Zo lanceerde Cos begin september een platform voor tweedehands kleding, onder de toepasselijke naam ‘Resell’. Zalando introduceerde begin oktober een categorie tweedehands kleding in Nederland en België. Jeansmerk Levi’s introduceerde in oktober Levi’s Secondhand, vooralsnog alleen in de Verenigde Staten. En ook Tommy Hilfiger biedt gebruikte kleding aan via drie verschillende modellen. Het betreft een proef die alleen in Nederland loopt, genaamd ‘Tommy for life’.

 

Jongere doelgroep.

Met dit soort initiatieven hopen bedrijven een jongere doelgroep te bereiken die om duurzaamheidsredenen kiest voor gedragen spullen. “De interesse in pre-owned mode is groot en groeit, vooral bij millennials”, aldus Jacintha De Graaf, hoofd van Zalando Benelux, in een persbericht. “We weten dat onze Nederlandse klanten graag duurzame keuzes maken en items die ze niet langer dragen, willen inruilen om plaats te maken voor iets nieuws.”

Oude spijkerbroeken inleveren tegen een tegoedbon.

Er ontstaan steeds meer platformen zoals United Wardrobe en Vinted waar consumenten hun kledingstukken kunnen verkopen, ook meer merken verwerken tweedehands items in hun businessmodel. Jeansmerk Levi’s introduceert nu Levi’s Secondhand, zo is te zien op de website. Consumenten kunnen hun oude spijkerbroeken of denimjassen inleveren bij deelnemende winkels. Een lijst hiervan is te vinden op de speciale website van Levi’s Secondhand. Voor nu lijkt Levi’s Secondhand alleen nog mogelijk te zijn in de Verenigde Staten. Op de Europese website van het merk is de service namelijk nog niet te vinden. Na het inleveren van een item krijgt de consument een tegoedbon die gebruikt kan worden bij de volgende aankoop. 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.